Onze school

Basisschool de Kasteeltuin wil haar onderwijs zoveel mogelijk afstemmen op de mogelijkheden en behoeften van alle leerlingen, zodat elk kind tot zijn recht kan komen, “kan groeien en tot bloei komen”.

Om echt tot leren te komen heeft een kind nodig dat het zich veilig voelt, dat de stof die geleerd moet worden aantrekkelijk en uitdagend is, en dat er veel afwisseling is in de dag. Van een dag op een stoel zitten wordt niemand blij, dus proberen wij rekenen, taal, en wereldoriëntatie te combineren met veel sport, bewegen, muziek en creatieve uitingen, binnen in de klas of ons technieklokaal, buiten op de speelplaats, in de tuin, en in ons buitenlokaal. Want zeg nou zelf, die rekenles is toch veel leuker als je buiten mag zitten? Koel in de zomer onder de bomen, en in de winter lekker met de jas aan buiten!

Ook het leren zelf is divers. Wij leren met boeken, door te doen, te ervaren, door op te zoeken en door je eigen kennis te delen met anderen. Wij leren digitaal met laptops in de klas, maar maken ook werkstukken door gebruik te maken van de informatie in onze schoolbibliotheek. Wij leren van elkaar en mét elkaar. Wij leren van ouders, grootouders, en wij leren van bedrijven, instanties die ons vertellen hoe de wereld er buiten school uitziet, en hoe het er aan toe gaat.

De school
Onze school De Kasteeltuin ligt in de wijk “Donderberg”. Dit is een grote wijk in Roermond-Oost, die eind jaren 60 begin jaren 70 gebouwd is. De school wordt op dit moment bezocht door ongeveer 215 leerlingen en heeft ongeveer 22 leerkrachten in dienst, van wie een groot aantal in deeltijd werkt.

Ons schoolgebouw beschikt oorspronkelijk over 18 leslokalen. Daarvan zijn er 13 in gebruik als leslokaal, 4 in de kleuterafdeling, voor de instroomgroep en de groepen 1 en 2, en het lokaal voor schakeltijd. Verder nog 8 lokalen in de rest van het gebouw voor de groepen 3 t/m 8. Het extra lokaal wordt gebruikt als techniek/handvaardigheidslokaal. Aan het andere uiteinde van het gebouw, de korte gang, zijn 3 lokalen plus het voormalige handenarbeidlokaal verhuurd aan SKR voor de peuterspeelzaal “de Regenboog” en voor kinderdagopvang “Blij Begin”., en de Buitenschoolse Opvang (BSO). Aansluitend aan deze vleugel zijn er twee lokalen, een kantoor en een toiletblok verhuurd aan PSW.

Vol in bloei
Sinds 2019 beschikt onze school over een eigen buitenlokaal. De voordelen van meer bewegen, frisse lucht, een inspirerende omgeving komen hier bij elkaar…. Een unicum in Nederland! Wat is een buitenlokaal? Wij bouwen een vrijstaande overkapping met twee dichte wanden en een stenen vloer, groot genoeg voor een hele klas. Er staan tafels en stoelen voor de leerlingen, en natuurlijk een whiteboard voor de juf of meneer. Een biologieles, tekenles of zelfs een leesles ligt voor de hand, maar waarom geen rekenles? Taalles? Hier kun je even zitten met je groepje en overleggen over het project, neem je laptop maar mee! In het nieuwe buitenlokaal kan het allemaal. In de frisse lucht, zomers, als het erg warm is in school, of gewoon lekker fris als het regent. En zelfs in de winter , met de jas aan lekker buiten les als het sneeuwt, of een beetje vriest! Natuurlijk is er maar één lokaal, en zullen groepen bij toerbeurt hiervan gebruik mogen maken. Dit buitenlokaal is mogelijk gemaakt door subsidie van stichting Don Bosco, en wij zijn er erg enthousiast over!

Ons team
Onze groepsleerkrachten zijn verantwoordelijk voor de voorbereiding en uitvoering van de activiteiten voor de leerlingen: het onderwijsprogramma, de leerlingenzorg en de gezamenlijke activiteiten. Daarnaast hebben zij een ondersteunende taak in de schoolorganisatie.

Medewerkers

groep 8

Juf Claudia Hendrix, juf Ankie Venner

taalklassen